Kindercultuur Congres

De kracht van Nederlandse kindercultuur in internationale context

26 oktober 2018

Nederland is internationaal een sterke speler bij het ontwikkelen van cultureel aanbod voor kinderen in bijvoorbeeld musea, podiumkunsten en film. Ook applied games, digitale spelen om vaardigheden te leren of kennis op te doen doen het goed. Producten voortkomend uit onze creatieve industrie en kunst en cultuursector zijn eerlijk en open; speelsheid is één van onze belangrijkste handelskenmerken. Op 26 oktober 2018 organiseert DutchCulture het Kindercultuur Congres, samen met CinekidNAPK en Museum Vereniging
 
Zijn er specifieke kenmerken aan te wijzen die het succes van Nederlandse kindercultuur verklaren? Wat kunnen verschillende makers in kindercultuur van elkaar leren? Kunnen we Nederlandse kindercultuur zien als exportproduct?
 
Tijdens het congres onderzoeken we met een internationaal netwerk van professionals en organisaties de kracht van kindercultuur en samenwerkingen van Nederlandse kindercultuur in het buitenland. We starten het programma met een keynote van Hans Luyckx (directeur
IJsfontein) met een historisch perspectief op spelend leren: van Erasmus tot Huizinga.

Daarnaast kijken we naar best practices van kindercultuur in een internationale context. De nadruk ligt daarbij op Turkije, VS en China waar kunstenaars, instituten, Nederlandse ambassades, de fondsen en DutchCulture in 2018 en 2019 programma’s ontwikkelen. Aan de hand van deze cases wisselen we ervaringen uit met interculturele dialoog en kijken we naar concrete aanknopingspunten voor samenwerkingen voor kindercultuur.
  
Datum: 26 oktober 2018
Tijd: 08u30 – 12u00
Locatie: Westergastheater in Amsterdam