12 juli 2018

Buitengaats maker in beeld: Akmar

DutchCulture brengt makers in beeld die internationaal gaan. Deze keer: Akmar (1976), multidisciplinair kunstenaar, onlangs uitgeroepen tot Talent Contemporain.

Akmar

Ruim 4000 Nederlandse makers en organisaties met internationale ambities gaan jaarlijks Buitengaats. DutchCulture brengt ze in een reeks interviews in beeld. Deze keer: multidisciplinair kunstenaar Akmar (1976),  die onlangs door de Franse Fondation François Schneider werd uitgeroepen tot Talent Contemporain met haar werk Seascapes (according to MAYA2009).

Wat heeft het internationaal werken je gebracht?
Eigenlijk schipperde ik altijd een beetje tussen werken voor de baas in de creatieve industrie en vrij werk maken. Langzaamaan nam dat vrije werk een steeds grotere plek in, maar wist ik nog niet goed hoe ik dat moest laten zien aan de buitenwereld. Op een gegeven moment zag ik een open call voor een sculptuur in het toekomstige Levante Art Park in Murcia, Spanje. De schaalmodellen van de 40 beste sculpturen zouden tentoongesteld worden. In de jury zaten onder andere Joel Shapiro, een beeldhouwer en één van mijn helden, en Petra Joos, curator van het Guggenheim Museum Bilbao. “Bij de laatste 40 horen moet lukken”, dacht ik, "heb ik meteen een expositie te pakken." Karawan, het werk dat ik inzond, won de eerste prijs. Ik kreeg een bak met geld en heb de baas vaarwel gewenst, of hij mij…. Nou ja, 'het buitenland' heeft mij dus een enorme duw in de juiste richting gegeven. Ik besefte dat ik verder moest in autonoom werk maken en daar vertrouwen in hebben.

Wat is de grootste les die je hebt geleerd van internationaal werken?
Controle houden over een project op afstand is soms niet makkelijk. Ik moet voor mijn werk vaak een ruimte interpreteren vanaf papier of foto's, maar de werkelijkheid is natuurlijk toch vaak anders. Dan moet je  improviseren. Ik moet rekening houden met transport, het gewicht van het kunstwerk, hoe het te verpakken en verzekeringen. Dat zijn niet echt dingen waar je op zit te wachten. Dat soort zaken hebben wel invloed op mijn werk. En….het gaat ook nog wel eens mis. Zo had ik eens bedacht dat ik mijn ijzerzaagje in mijn handbagage kon meenemen. Dat bleek dus niet te kunnen. Verder was de douane erg aardig.

Wat raad je andere makers aan die ook buitengaats willen gaan?
Absoluut doen! Het is ontzettend leuk om kunstenaars uit andere landen te ontmoeten. En omdat je vaak een korte intensieve periode samen bent, bijvoorbeeld om een expositie op te bouwen, leer je elkaar, elkaars werk en denkwijzen op een frisse manier kennen. Kunstenaar zijn kan weleens een eenzaam pad zijn en ontmoetingen met geestverwanten zijn dan zeer plezierig.  

Welke plannen heb je voor de nabije toekomst?
Op dit moment ben ik een nieuwe film aan het afronden voor The Quickest Via Pavilion van The Wrong Biennale, een digital art Biennale die plaatsvindt van 1 november 2017 tot 31 januari 2018. Ook ga ik in het najaar op werkverkenning naar Athene op uitnodiging van Ionion Arts Center, daar heb ik ontzettend veel zin in. En zojuist heb ik heel fijn nieuws gehad maar dat kan ik helaas nog niet delen omdat het nog niet officieel is.

Op de website van Akmar is (digitaal) werk te zien.

Eerder in deze Buitengaats-reeks verscheen een interview met animator/striptekenaar Aimee de Jongh