Avond van de Russische documentaire
Aan de vooravond van IDFA spreken onder andere regisseur Marina Razbezhkina en curatoren Ksenia Gapchenko en Kristina Daurova over de staat van de Russische documentaire en presenteren zij twee recente, opmerkelijke films die een ander beeld van Rusland geven dan we kennen.
Een groep jonge Russische filmmakers belicht in toenemende mate maatschappelijke ontwikkelingen in Rusland. Waarom grijpen zij daarvoor naar het genre van de documentaire? Hoeveel vrijheid hebben zij om op die manier maatschappelijke thema’s aan te snijden? En hoe kunnen zij ondanks chronisch geldgebrek toch kwalitatief hoogstaande films produceren? Een avond met inspirerende gesprekken en uiteindelijk uiteraard twee filmvertoningen:
We ontvangen onder meer:
Marina Razbezhkina, één van de belangrijkste Russische regisseurs en daarnaast mede-oprichter van The Marina Razbezhkina and Mikhail Ugarov School of Documentary Film and Theatre. Haar werk werd vele malen bekroond en studenten van haar opleiding vormen de basis van de hedendaagse Russische documentaire.
Jessica Gorter, regisseur en producent van verscheidene documentaires, waaronder Piter (2004), No Goods Today (2002) en 'Ferryman across the Volga' (Prix de RTBF). Voor de theatervoorstelling Quarantaine (2006) van Huis aan de Amstel maakte ze een serie portretten van overlevenden van het beleg van Leningrad. Haar films zijn in binnen- en buitenland op filmfestivals en televisie vertoond. Haar film 900 Dagen (2011) werd de beste Nederlandse film van IDFA 2011.
Ksenia Gapchenko, curator Documentary Film Center Moskou.
Kristina Daurova, SiberiaDOC.
Na afloop van het debat worden twee films vertoond en ingeleid door Ksenia Gapchenko en Kristina Daurova.
Not My Job (2015), by Denis Shabaev
Farrukh is a migrant worker. Together with his father, mother, and brothers he lives in Moscow and takes every job that can bring him some money. But it wasn’t the reason he left Tadjikistan, his young wife and small kids. Farrukh wants to become an actor, very famous actor. Denis Shabaev has created a picture of Russia that we are not accustomed to seeing: as a destination that is a surface for the projection of individual longing and a magnet for so many souls hailing from the former Soviet republics.
Blood (2013), by Alina Rudnitskaya
This vivid black-and-white film captures the daily goings-on at a Russian blood bank. Each day, a small, closely-knit team packs a van full of the supplies they will need to do their job in the most remote corners of the countryside. In most Western countries, donating blood is an ethical deed that people do without financial compensation, but in Blood, a few touching scenes are enough to render the economic necessity palpable.
Praktische informatie
Datum: dinsdag 15 november 2016
Locatie: De Balie, Kleine-Gartmanplantsoen 10 in Amsterdam
Aanvang: 19.45 uur
Kaarten à 10 euro (8,50) zijn verkrijgbaar via de Balie
De Avond van de Russische documentaire maakt deel uit van een serie van vier Rusland Reports die De Balie en DutchCulture samen organiseren in de periode oktober 2016-januari 2017.