Arts Holland Magazine
Arts Holland, the World's Art District! is het motto van de cross mediale campagne die het unieke Nederlandse cultuuraanbod in de Randstad onder de aandacht brengt bij de internationale cultuurtoerist. De campagne bundelt de krachten uit cultuur, toerisme en technologie en is bovendien een unieke samenwerking van de vier grote steden.
Het eerste tastbare resultaat is het Arts Holland Magazine, het nieuwe Engelstalige tijdschrift van SICA, het Nederlands Uitburo (NUB) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC). De eerste exemplaren van Arts Holland Magazine zijn op 21 juni jl. overhandigd aan de achttien medewerkers Culturele Zaken van Nederlandse ambassades in het buitenland die op werkbezoek waren in Nederland.
Tijdens de presentatie hield Wim Vanseveren een keynote (pdf) speech. Vanseveren beziet de campagne die toerisme en cultuur verbindt als onze zuiderbuur met een grote expertise in de wereld van cultuur, media en toerisme. Ook Conrad van Tiggelen, marketing directeur bij het NBTC hield een inspirerende speech en vertelde meer over nation branding en het imago van Nederland door de ogen van de Franse en Amerikaanse toerist.
Het Magazine
In de eerste editie van het Arts Holland Magazine o.a. een fotoshoot thuis bij kunstverzamelaars Kai van Hasselt, Hans Kemna, Alexander Ramselaar, Joop en Marlies Eijck; journalist Aynouk Tan presenteert vijf mode-iconen; een nieuw kort verhaal van fictieschrijver Tommy Wieringa, een kaartspel van illustrator Sue Doeksen, een fotoserie van Daniel Cohen van illustere podia, een selectie van Nederlands design om mee te nemen van 1 tot 5.000 euro door Florianne Eshuis, een portret van Toneelgroep Amsterdam, Brigitte van der Sande met een originele kijk op ‘Groen’ in kunst en toerisme en een blik op de verschuiving binnen de Nederlandse architectuur van een focus op esthetiek en vorm naar functionaliteit. Het ontwerp is van Design Bureau The New Studio in Eindhoven. Het magazine is gedrukt bij Lecturis, eveneens in Eindhoven.
De eerste editie van Arts Holland Magazine verschijnt in een oplage van 10.000 exemplaren en wordt door het NBTC in de UK en de VS verspreid en verder wereldwijd via de Nederlandse ambassades in het buitenland. Het magazine is ook digitaal beschikbaar.
Arts Holland is een samenwerkingsverband tussen het NBTC, het NUB en Waag Society. Het project wordt mede mogelijk gemaakt door de gemeenten Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Utrecht, Stadsregio Amsterdam, de provincies Noord-Holland en Utrecht en het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie. Daarnaast investeren de partners SICA, KLM enTotal Active Media in het project.