10 juli 2018

Buitengaats maker in beeld: Rosemary & Garlic

DutchCulture brengt makers in beeld die internationaal gaan. Deze keer indie-folk band Rosemary & Garlic.

Ruim 4000 Nederlandse makers en organisaties met internationale ambities gaan jaarlijks Buitengaats. DutchCulture brengt ze in een reeks interviews in beeld. Deze keer: indie-folkband Rosemary & Garlic. 

 

Vertel, wie zijn jullie? 
Wij zijn Rosemary & Garlic, een indie-folkband uit Utrecht bestaande uit Anne van den Hoogen (zang, gitaar) en Dolf Smolenaers (toetsen, gitaar). Live worden we versterkt door Tim Vermulst (drums, moog) en Dionne Nijsten (cello). We produceren nummers die vaak een sterke link hebben met de natuur. We houden van oude folk en mengen deze graag met subtiele elektronica.

 

Wat hebben jullie in het buitenland gedaan? 
Onze eerste EP The Kingfisher bracht ons een internationaal publiek. Van de muzieksite Bandcamp kregen we het label ‘Beste nieuwe folk album’, waardoor we wereldwijd onze CD konden verkopen. Dat groeide uit tot meer dan een miljoen maandelijkse luisteraars op Spotify. Ongelofelijke aantallen voor een kleine band uit Utrecht. Dit leverde ons een contract op met de Canadese platenmaatschappij Nettwerk Music. Dit label heeft in januari 2018 ons laatste album wereldwijd op de markt gebracht. Wij gaan de komende tijd met band op pad om veel live te spelen. De VS, Turkije en Engeland staan voor de komende maanden op de planning. 

 

Wat heeft het internationaal werken jullie gebracht?
In de muziekwereld is internationaal werken fantastisch omdat je publiek niet aan grenzen is verbonden. Daarbij geven muziekdiensten als Spotify inzicht in waar in de wereld jouw werk beluisterd wordt. Zo weten we waar we het beste heen kunnen om live te spelen. Maar bijvoorbeeld ook dat onze winterse nummers gedraaid worden als het hier zomer is, want het is natuurlijk altijd wel ergens winter. Door op pad te zijn, maak je kennis met verschillende soorten publiek. In Nederland is het lastig om de aandacht van het publiek te vangen, maar in Duitsland staat het publiek bijvoorbeeld vanaf de eerste minuut met alle aandacht te kijken. In Italië word je als een ster ontvangen, in Engeland mag je je eigen drankjes betalen. Daarnaast geeft internationaal werken ons de mogelijkheid samen te werken met filmmakers, kunstenaars, muzikanten en pers uit andere landen. Dat verrijkt je netwerk enorm. Laatst hadden we voor een radio-optreden op de valreep een piano nodig in Berlijn en die was in no time geleend van een andere muzikant. In Texas lenen we een deel van onze instrumenten bijvoorbeeld weer van andere songwriters van ons label. Dat geeft vertrouwen. 

 

Wat is de grootste les die je hebt geleerd van internationaal werken?
De grootste les is denk ik dat de mogelijkheden groot zijn en dat je mag dromen. Het blijft bijzonder dat we in Nederland zo lastig voet aan de grond kregen terwijl we nu een van de grootste muziekfestivals van Istanbul mogen openen. We hebben geleerd dat het niet te sturen is waar mensen je werk mooi vinden, maar dat wat je maakt ergens ineens op kan vallen. Daarnaast hebben we geleerd dat het bouwen aan dat netwerk belangrijk is, door contact te maken met het publiek, en juist ook mede-makers, zij kunnen je in hun land of stad weer een beetje op weg helpen. 

 

Wat adviseer je andere makers die ook buitengaats willen gaan?
Zoek op welke makers je inspireren en leg zoveel mogelijk contacten. En ga op verkenning, ook al leven we in een digitale tijd, probeer niet alleen vanuit Nederland internationaal te werken. 

 

Welke andere plannen hebben jullie voor de nabije toekomst?
We gaan nu eerst naar SXSW in Austin Texas! Daarna spelen we nog op The Great Escape, ook een groot showcase festival in Engeland. Tussendoor doen we onze eerste kleine clubtour in Nederland. We hebben het afgelopen jaar veel in de studio doorgebracht, de komende tijd mogen we veel naar buiten. We zien enorm uit veel te spelen met de volledige band.

 

Hier vind je meer info over Rosemary & Garlic, Nettwerk Music (label/promo) en Friendly Fire (boekingen). Bekijk hun video "I’m Here" en vind meer info over SXSW Conference & Festival