![](/sites/default/files/styles/employee_overview/public/thumbnails/image/andrea_posthuma_cednl_2019.jpg?itok=UIDS6IOp)
![](/sites/default/files/styles/employee_overview/public/thumbnails/image/andrea_posthuma_cednl_2019.jpg?itok=UIDS6IOp)
De Europese Commissie heeft de resultaten bekend gemaakt van de Creative Europe regeling Promotie van Europese Audiovisuele werken online (call 30-2018, deadline: 5 april 2019).
Deze subsidieregeling is gericht op het aanmoedigen van innovatieve strategieën voor de distributie en bevordering van Europese audiovisuele werken, via alle andere platforms dan bioscoop. De oproep bestaat uit drie actielijnen:
Actie 1: Digitale promotie, marketing, branding, tagging en ontwikkeling van nieuwe content door bestaande VoD-diensten die grotendeels Europese films aanbieden. Het doel van deze actie is de zichtbaarheid en vindbaarheid van én het publiek voor Europese audiovisuele werken te vergroten. Grensoverschreidende samenwerking tussen VoD-diensten op het gebied van data- en analyseverzameling, publieksinformatie en marketinginstrumenten wordt aangemoedigd.
Actie 2: De samenstelling en oplevering van digitale catalogi voor online commerciële distributie van Europese audiovisuele werken op VoD-platforms.
Actie 3: Innovatieve strategieën en businessmodellen voor de distributie en promotie van Europese audiovisuele werken, inclusief initiatieven voor publieksontwikkeling die gericht zijn op innovatieve en participatieve strategieën om breder publiek te bereiken voor Europese films.
Uit Nederland kwamen negen aanvragen, waarvan drie projecten werden gehonoreerd voor een totaalbedrag van 1.120.862 euro. Nederland staat hiermee, na Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk, op een derde plaats als het gaat om uitgekeerd bedrag.
De geselecteerde Nederlandse projecten:
In totaal werden 79 aanvragen gedaan, waarvan er 37 zijn toegekend (slagingspercentage van 47%) voor een bedrag van 10.041.252,06 euro.
Klik hier voor een totaaloverzicht van de resultaten voor deze oproep.