Lessen leren via UNESCO

Lessen leren via UNESCO

Hulporganisaties in (post-)conflictsituaties doen aanbevelingen in UNESCO/SICA bijeenkomst 'Lessons Learned'

UNESCO zou een faciliterende en coördinerende rol moeten spelen in (post-)conflictsituaties op het gebied van onderwijs, cultuur en media. Hulporganisaties, beleidsmakers en militairen vragen om een platform waar ze hun kennis en ervaring kunnen uitwisselen.Deze oproep is een van de belangrijkste uitkomsten van het seminar Lessons Learned: Interventies in (post-)conflictsituaties dat de Nationale UNESCO en SICA organiseerden op 26 september.

Kracht van kleinschaligheid
Projecten op het gebied van cultuur, onderwijs en media kunnen een bijdrage leveren aan het bevorderen van vrede en maatschappijopbouw. Via een interculturele dialoog kan wij-zij-denken worden beperkt. Maar, zo erkennen de deelnemers, kleinschaligheid is een voorwaarde om deze projecten te doen slagen. Ze moeten ‘onder de radar’ kunnen worden uitgevoerd vanwege de complexiteit die de aanwezigheid van militairen met zich meebrengt. Tot op heden kennen overheden, NGO's en internationale organisaties aan deze projecten zelden een eigenstandige betekenis toe.

Betere rolverdeling
Om toekomstige interventies in (post-)conflictgebieden zoals Afghanistan effectiever en duurzamer te maken, moeten ervaringen beter worden geïnventariseerd en vastgelegd. Naast het standaardiseren en delen van feitelijke informatie is ook een situatiegebonden dialoog nodig tussen de verschillende organisaties. Hierdoor kunnen zij afspraken maken over de te verdelen rollen en hun korte- en langetermijnstrategieën beter afstemmen. Zo kan het “allemaal tegelijk ad hoc handelen op dezelfde plek” tegen worden gegaan. Het ‘Post-Conflict and Post-Disaster Platform’ (PCPD) van UNESCO zou volgens de deelnemers deze rol op zich kunnen nemen.

Andere aanbevelingen zijn onder meer:

  • Beleidsmakers en ontwikkelingsorganisaties moeten onderscheid maken tussen conflict- en postconflictsituaties.
  • De Nederlandse overheid zou beleid op het gebied van cultuur, onderwijs en media al in een vroeg stadium moeten opnemen bij de voorbereiding op internationale interventies.

De Nederlandse Nationale UNESCO Commissie zal de uitkomsten en aanbevelingen presenteren aan de betrokken Nationale Commissies en het PCPD-Platform tijdens de Algemene Conferentie van UNESCO in november in Parijs.

 

Did you find this information useful?
0