Italië
Italië
Met zijn vele toonaangevende podia is Italië aantrekkelijk voor Nederlandse designers, architecten en schrijvers. Italië is de thuisbasis van veel internationale en vooraanstaande culturele evenementen. Befaamd zijn de Milan Design Week (400.000 bezoekers), de Biënnale van Venetië (500.000) en de boekenbeurs van Turijn (320.000).
Ook heeft Italië een aantal topmusea, zoals Maxxi en Triennale. Belangrijke evenementen zijn RomaEuropa festival, Club to Club, Pitti Uomo, de filmfestivals van Venetië, Rome, Milaan en Turijn en Europese culturele hoofdstad Matera 2019. Milaan en Amsterdam werken samen op het gebied van creatieve start-ups.
Italië staat al jaren in de Buitengaats top tien van meest bezochte landen door Nederlandse kunstenaars. Dit alles biedt kansen voor kunstenaars en creatieve ondernemers en daarom is Italië een maatwerkland in het internationaal cultuurbeleid 2017-2020 van Nederland.
Kansrijke disciplines
In de periode 2017-2020 richt Nederland zich vooral op (social) design, architectuur en stedenbouw, literatuur en neerlandistiek. In deze disciplines heeft Nederland een uitstekend imago in Italië en lokaal is hier vraag naar.
Het merendeel van culturele uitwisseling vindt plaats in Noord- en Midden-Italië, omdat juist daar creatieve organisaties ook organisatorisch sterk zijn. In het zuiden trekken steden als Napels, Bari, Matera (culturele hoofdstad 2019) en Palermo (Manifesta 2018) kunstenaars aan.
Evenals in Nederland zijn in Italië grootstedelijke thema’s als culturele diversiteit en bevolkingsdichtheid erg actueel. Daarnaast zijn de vergrijzing van de bevolking en de (her)bestemming van gebouwd erfgoed kwesties die het land, net als Nederland, het hoofd moet bieden.
Strategische ligging
Italië is strategisch gelegen in het Middellandse Zeegebied en zeer actief in veel EU-programma’s. Samenwerken met Italiaanse organisaties biedt tevens toegang tot netwerken in landen aan de rand van Europa.
Strategisch Meerjarenplan Italië 2017-2020 PDF