Japan

De culturele samenwerking tussen Japan en Nederland floreert op veel gebieden.

Stefan Scholten (r) van Scholten & Baijings ontwerpers in de werkplaats van 1616/ Arita Japan. Na hun serie Colourful Porcelain voor 1616/ Arita Japan werd het Nederlandse ontwerpduo samen met Teruhiro Yanagihara, artistic director van 1616/ Arita Japan, gevraagd als creative director van 2016/ Arita.

De belangstelling van Nederland en Japan voor culturele samenwerking is groot. Japan is booming in Nederland en het culturele imago van Nederland in Japan is sterker geworden op verschillende niveaus. Dit varieert van museale blockbuster tentoonstellingen (Mauritshuis 2012, museum Boijmans-van Beuningen 2017), artist-in-residency programma’s tot uitwisselingen op het gebied van design, technomuziek en cultuureducatie.

De grootste kansen voor Nederland liggen op het gebied van de creatieve industrie, beeldende kunsten, podiumkunsten en het gedeeld cultureel erfgoed.

Nederland ziet met name de Olympische zomerspelen in Tokio (2020) en de trend van regionale revitalisatie in Japan als aanleidingen om stevig in te zetten op culturele uitwisseling en Japan op te nemen in het internationaal cultuurbeleid 2017-2020 als maatwerkland.

Volop kansen in krimpregio's
Tokio is de traditioneel de hotspot van Japan en voor veel mensen het startpunt voor activiteiten in Azië. Toch is de stad in bepaalde opzichten verzadigd. Juist buiten de hoofdstad is letterlijk en figuurlijk de (financiële) ruimte om nieuwe initiatieven te ontwikkelen.

Het Nederlands-Japanse culturele samenwerkingsprogramma Holland-Kyushu (2016-2017) bewijst de meerwaarde van een geconcentreerde focus op een regio, in dit geval in Kyushu in het zuidwesten van Japan. Het programma heeft geleid tot een toename van de (kennis)uitwisseling tussen de Nederlandse en Japanse cultuursector.

De regionale revitalisatie in gebieden buiten de metropool Tokio is een belangrijk thema. Regio’s dreigen te verschralen door vergrijzing en leegloop. De Japanse overheid zoekt daarom actief samenwerking met het buitenland om dit proces te keren. Hier liggen kansen, niet alleen voor de Nederlandse cultuursector, maar ook voor het bedrijfsleven, maatschappelijke organisaties en de sportsector.