7 November 2017

Buitengaats maker in beeld: Arno Schuitemaker

DutchCulture brengt makers in beeld die internationaal gaan. Deze keer: Arno Schuitemaker, choreograaf.

Choreograaf Arno Schuitemaker

Ruim 4000 Nederlandse makers en organisaties met internationale ambities gaan jaarlijks Buitengaats. DutchCulture brengt ze in een reeks interviews in beeld. Deze keer choreograaf Arno Schuitemaker. Zijn nieuwe werk If You Could See Me Now is eerst in Duitsland en vanaf 19 december 2017 in Nederland te zien.

Hoe zou je jouw werk omschrijven?
Door beweging, muziek en licht intens met elkaar te verweven, wil ik voor het publiek fysieke totaalervaringen maken waarin je wordt meegezogen. Bezoekers gebruiken woorden als 'hallucinerend', 'trance' en 'magisch' om die ervaringen te beschrijven. Tegelijkertijd is mijn werk ook down-to-earth. Ik denk dat het deze mix is die het publiek prikkelt. De theaters en festivals waar we staan hebben uiteenlopende programmeringen, van alleen dans tot multidisciplinair. Eerder dit jaar stonden we met een korte voorstelling voor een popconcert geprogrammeerd. Die combinatie werkte heel goed.

Wat doe je zoal in het buitenland?
Op dit moment zijn drie producties internationaal op tournee, waaronder I will wait for you in Italië en Duitsland. Meestal spelen we in Europa, met name in Frankrijk, maar dit jaar stonden we ook op een festival in India. Veel van mijn internationale werk komt tot stand tijdens artist-in-residence periodes. Zo gaat If You Could See Me Now in wereldpremière in Duitsland, waar we een tijd verbleven. Zo'n residence geeft me de mogelijkheid om met een continue focus te werken. Bovendien kunnen we in het buitenland vaak meerdere weken in studio’s met alles erop en eraan repeteren. Zo kunnen we de muziekcompositie, het lichtontwerp en de bewegingen in samenhang ontwikkelen. In Nederland zijn er maar weinig plekken waar dat mogelijk is.

Wat heeft het internationaal werken je gebracht?
Het heeft mijn blik verruimd. Je komt in aanraking met andere manieren van werken. Soms is dat lastig, soms geeft het nieuwe, bruikbare inzichten. Bijvoorbeeld hoe je flexibel blijft in nieuwe omgevingen en hoe je daarbij effectief blijft communiceren met technici, productieleiders en programmeurs, of het nu in het Engels, Frans of Italiaans is. Een voorstelling blijft daardoor groeien, ook omdat die door het spelen buiten de landsgrenzen vaak meerdere jaren op het repertoire kan blijven.

Wat is de grootste les die je hebt geleerd?
Het is altijd eervol om uitnodigingen uit het buitenland te ontvangen, maar wat ik even waardevol ben gaan vinden, is de persoonlijke band die je met programmeurs opbouwt en het gesprek dat daaruit volgt. In drukke periodes waarin we binnen een paar weken drie of vier verschillende landen aandoen, zijn het juist de ontmoetingen waar ik naar uitkijk en van geniet.

Wat adviseer je andere makers die van plan zijn buitengaats te gaan?
Altijd oprecht en jezelf blijven. En geef het opbouwen van contacten in het buitenland de tijd, zodat je elkaar kan leren kennen.

Wat staat er nog op stapel?
Met de nieuwe voorstelling If You Could See Me Now maak ik het laatste deel van een trilogie voor drie dansers. Mijn ambitie voor volgend jaar is om een grootschaliger werk te maken. Het volgende project wordt ondersteund door internationale coproducenten, waaronder een groot theater in Parijs en een nieuw theater in Barcelona.

Arno’s organisatie (SHARP/ArnoSchuitemaker) wordt structureel gesubsidieerd door het Amsterdams Fonds voor de Kunst en krijgt daarnaast incidenteel projectondersteuning. Op 19 december 2017 vindt de Nederlandse première van If You Could See Me Now plaats in Frascati in Amsterdam. In januari 2018 start de tournee en is de vorige productie I will wait for you opnieuw te zien in Nederland. Voor meer informatie kijk op: www.arnoschuitemaker.com  

Eerder in deze Buitengaats-reeks verschenen interviews met multidisciplinair kunstenaar Akmaranimator/striptekenaar Aimee de Jongh, acteursgroep Wunderbaum en Atelier NL.