Database vertelt het verhaal
Renske Ebbers, DutchCulture's landenmedewerker Duitsland, presenteert de nieuwe database, online vanaf 18 december, op de Nederlandse ambassade in Berlijn en licht vast een tipje van de sluier over welke belangen de database kan dienen.
We zijn er inmiddels aan gewend: wie in het culturele veld werkt, moet haar werkzaamheden zichtbaar en de impact voelbaar maken. Niet alleen cultuurmakers en kunstenaars ruimen hier steeds meer tijd voor in, ook bij beleidsmakers staat het hoog op de agenda. Zo komt het dat ook ik als internationaal cultuurbeleid-coördinator voor DutchCulture onze splinternieuwe database mocht presenteren op de Nederlandse ambassade in Berlijn. Na de lancering over drie weken zullen daar alle internationale activiteiten van Nederlanders op het gebied van kunst en cultuur verzameld, gesorteerd en met name gezien worden. Thematische tendensen, groeiende disciplines of stedelijke hotspots, die nu gemeenschappelijk aangenomen maar niet altijd aangetoond kunnen worden, hopen aan de nieuwe database een existentierecht te ontlenen.
Zichtbaarheid en impact
Voor het culturele veld zal het een informatie- en inspiratiebron worden die de stap naar het buitenland nog toegankelijker maakt, en bovendien door de groeiende verzameling als internationaal paspoort kan dienen. Hoe zit dat op beleidsniveau? Voor mijn toehoorders in Berlijn, werkzaam voor diplomatische posten in cultureel-uiteenlopende regio’s van Duitsland, vormt de database straks een belangrijke bron van informatie. Hoe kun je aantonen dat sinds twee jaar de regionale uitwisseling groeit op het gebied van cultuurparticipatie in Noordrijn-Westfalen? Hoe bewijs je de aanname dat München de go-to stad is voor Nederlandse ontwerpers? Zichtbaarheid en impact van cultuur is belangrijk voor de praktijk van culturele makers en voor het verdedigen van cultuurbeleid op nationaal niveau.
Een web van samenwerking
Met de nieuwe database slaan we een slag op internationaal niveau, en dat is voor iedereen die internationaal werkt een grote steun. Voor iemand als ik, die met een been in het Duitse veld, en een in het Nederlandse staat, is het verbinden van informatie over beide cultuurlandschappen heel nuttig. De volgende keer dat ik bijvoorbeeld op een vrieskoude woensdagmiddag in november langs het KW Institute for Contemporary Art in Berlijn loop, vind ik online in een oogopslag een verhaal over het belang van deze plek voor Nederland: gebaseerd op het aantal en het soort kunstenaars dat hier tentoonstelde (acht in 2018 waaronder een boekpresentatie), de nieuwsartikelen waarin het een rol speelt (dit is de eerste), de Nederlandse financiering waarmee het in aanraking kwam (Mondriaanfonds). Hoe meer informatie ik kan vinden, hoe meer ik het zal gebruiken, hoe meer informatie er weer bijkomt; en hoe aantrekkelijker het uiteindelijk voor iedereen is om de database actief te gebruiken. En zo worden er steeds meer lijntjes gesponnen tot er een web van samenwerking voor een grensoverschrijdend, cultureel veld ontstaat.
Van elkaar leren en kansen delen
Tijdens mijn bezoek aan Berlijn had ik ook een ontmoeting met de hoofdredacteur van Creative City Berlin. Dit is een online cultureel platform voor kunst, cultuur en creatieve industrie. Hier vinden makers informatie over de nieuwste trends, projecten of banen, en met name vinden ze elkaar. Deze ontwikkeling om op een open en transparante manier samen te werken, door van elkaar te leren en kansen te delen, is onmisbaar in tijden van informatieve overvloed, ook op het bonte niveau van internationale samenwerking. Daarom hoop ik dat onze DutchCulture database eenzelfde cultureel platform zal worden: een archief-binnen-handbereik, argument voor uitspraken, inspirator bij adviezen en bovendien een plek waar verbindingen worden gevonden.
De nieuwe database gaat online vanaf 18 december 2018.