Heb je een groot hart voor kunst en cultuur en heb je interesse in verschillende culturele, sociale en internationale omgevingen? Vind je het leuk om je te verdiepen in data en te onderzoeken hoe data vertaald kan worden naar creatieve en effectieve communicatie en marketing? Ben je nieuwsgierig, een aanpakker, en wil je alles leren over het communicatievak binnen de kunst- en cultuursector, toegespitst op data? Lees dan vooral nog even verder!
Een dag bij DutchCulture
Een typische dag als stagiair bij DutchCulture ziet er ongeveer zo uit: ’s ochtends kom je binnen in ons historische pand aan de Nieuwe Herengracht in Amsterdam. Je pakt een kop koffie en praat met een paar collega’s na over de subsidiewebinar van gisteren en jullie bepalen samen hoe de impactmeting wordt georganiseerd. Nadat je een plekje aan een bureau hebt gevonden, neem je samen met je stagebegeleider de komende dagen door. Zo ga je bijvoorbeeld aan de slag met het team TransArtists om de residentie-database up to date te houden. Hierna is het tijd voor het wekelijkse teamoverleg waarvoor jij notuleert.
Na de gezamenlijke lunch maak je een interne rapportage van de resultaten van betaalde campagnes, waaronder Google Ads, Instagram en Facebook-campagnes. Ook voer je een e-mailcampagne uit op basis van data-analyse. Aan het einde van de middag heb je een meeting met onze database officer om de ontwikkeling van een nieuwe maatwerk mapping te bespreken.
Het team
Team Communicatie & Development bestaat uit zeven medewerkers en is verantwoordelijk voor de interne en externe communicatie van DutchCulture. We bedienen verschillende (inter)nationale doelgroepen, zoals individuele kunstenaars en makers, ambassades en culturele organisaties. Dit doen we door het opzetten en uitvoeren van marketingcampagnes voor evenementen, het creëren van content voor onze website en social media, en het publiceren van nieuwsbrieven. Ons team werkt nauw samen met andere teams binnen DutchCulture, waaronder de Creative Europe Desk NL, TransArtists en Internationaal Cultuurbeleid en Coördinatie, om ervoor te zorgen dat alles wat we doen van effectieve publiciteit wordt voorzien. Er is bij DutchCulture dus genoeg te leren voor een enthousiaste, leergierige en zelfstandige aankomend professional!
Wat ga je doen?
- Je verzamelt, analyseert en voert data in over internationale culturele projecten in de DutchCulture Database en de TransArtists database.
- Je ondersteunt bij de het up to date houden en ontwikkelen van de Mobility Funding Guide.
- Je helpt bij het beheren van databronnen en het waarborgen van gegevensintegriteit en naleving van privacyregels.
- Je analyseert resultaten uit het impactmeting dashboard en vertaalt deze naar content en rapportage.
- Je ondersteunt bij het opzetten en uitvoeren van marketingcampagnes op basis van data-analyse.
- Je draagt bij aan de ontwikkeling en implementatie van het DutchCulture Info Point
- Je ondersteunt bij het op basis van data segmenteren van doelgroepen om de juiste mensen te bereiken.
- Je draagt bij aan het verbeteren van onze datacollectie-processen en -strategieën.
- Je voert diverse hand- en spandiensten uit, zoals ondersteuning bieden bij (online) evenementen.
Er is daarnaast voldoende ruimte voor een eigen leertraject of (afstudeer)onderzoek, dat ook relevant is voor DutchCulture.
Wat breng je mee?
- Een opleiding liefst op het gebied van marketing en communicatie (mbo+) en/of data en digitalisering. Het is een voorwaarde dat je nog ingeschreven staat bij een opleiding om bij ons stage te kunnen lopen.
- Je hebt affiniteit met data-analyse en marketingcommunicatie.
- Je bent proactief, nauwkeurig en leergierig.
- Je hebt ervaring met tools zoals Excel, Power BI, of vergelijkbare analysetools.
- Je beheerst de Nederlandse en Engelse taal goed in woord en geschrift
- Een grote liefde voor kunst en cultuur. Het is zeker een voordeel als je hier al kennis van hebt, en/of ervaring hebt met redactiewerkzaamheden.
Wat bieden we?
Een stage voor 32 tot 40 uur voor 5 tot 6 maanden per september 2025. Er geldt een stagevergoeding van € 450,- bruto per maand op basis van een fulltime dienstverband (40 uur). Verder bieden we de mogelijkheid om je passie voor data gedreven marketing en communicatie in de praktijk te brengen in een dynamische en internationale werkomgeving en samen met een zeer diverse groep enthousiaste collega’s die je graag van alles willen leren.
Solliciteren
Lijkt dit je wat en denk je bij ons veel te kunnen leren? Stuur dan uiterlijk zondag 15 juni 2025 je cv en motivatiebrief naar DutchCulture, ter attentie van Yvonne Gaakeer, sollicitaties@dutchculture.nl (telefoon 020-6164225). Ook voor vragen over de wervingsprocedure kun je hier terecht.
Neem voor inhoudelijke informatie over de stage contact op met teamhoofd Jeroen van Waardenberg j.vanwaardenberg@dutchculture.nl.