11 juli 2018

Muziek: EU stimuleert eigen industrie met Music Moves Europe

De EU ontwikkelt plannen voor een nieuwe culturele strategie. DutchCulture onderzoekt in een serie van 5 artikelen hoe Nederland daar ook van kan profiteren.

De Nederlandse band My Baby tourt elke zomer langs festivals in heel Europa. Zangeres Cato van Dyck voor een uitzinnig publiek op het Duitse Freak Valley festival

Een gemiddelde week tijdens het Europese festivalseizoen: artiesten reizen in grote nightliners of kleine gammele tourbusjes van festival naar festival, optreden in drie verschillende landen in één weekend vormt geen uitzondering. Het Nederlandse publiek bezoekt het ene weekend een muziekfestival in Spanje en het weekend daarna een festival in de Hollandse polder. De voertaal op veel Nederlandse festivals is Engels want ook buitenlandse bezoekers plannen massaal een bezoekje aan Best Kept Secret of Down The Rabbit Hole. Topdrukte op de cultuurredacties van Nederlandse media die live verslag doen van festivals in pakweg Werchter (BE), Budapest (HU) of Hilvarenbeek. Omgekeerd komen de  buitenlandse journalisten van The Guardian of Resident Advisor naar festivals in Tilburg of het Amsterdamse Bos. 

Vanzelfsprekend internationaal
Muziek is wereldwijd een van de populairste kunstvormen. Het heeft een universele waarde en trekt zich weinig aan van barrières als taal of landsgrenzen. Ook de Europese muzieksector is internationaal georiënteerd en georganiseerd. Deels vanwege die universele waarde van de muziek, maar deels ook uit noodzaak. Het is voor veel artiesten en organisaties onmogelijk om alleen in het land van herkomst een bestaan op te bouwen. De internationale oriëntatie biedt veel kansen, maar er zijn ook veel uitdagingen. 

Een aantal van deze kansen en uitdagingen is op Europees niveau geagendeerd. Ze vormen, samen met een aantal andere aandachtpunten zoals digitalisering en copyright hervorming, de basis van een nieuw initiatief van de EU dat specifiek gericht is op het versterken en toekomstbestendig maken van de Europese muzieksector: Music Moves Europe.

Groter dan film
De Europese muzieksector is een sector van formaat. Er werken meer mensen dan in de filmsector, met een jaarlijkse omzet van zo’n 25 miljard euro. Music Moves Europe bevindt zich in een pilotfase en gaat in 2021 van start. De belangrijkste focuspunten zijn: digitalisering en de kansen die dat biedt; opleiden van jonge professionals; bevorderen van internationale mobiliteit en het creëren van nieuwe business- en distributiemodellen. Doel is het vergroten van de diversiteit van het Europese muziekaanbod, om zo tegenwicht te bieden aan de dominantie van het Engelse en Amerikaanse repertoire. 

Belang voor Nederland
Nederland kent een aantal boegbeelden in de muzieksector. Denk aan festivals als Eurosonic of Dekmantel, organisaties als ID&T en Dutch Music Export of artiesten als My Baby, DOOL of Martin Garrix. Maar de zichtbaarheid van Nederlandse muziek is op Europees niveau nog relatief klein. Dominante spelers zoals Engeland en Amerika overschaduwen het Nederlandse muzikale aanbod, en  op zakelijk gebied concentreert de industrie zich voornamelijk in grote landen als Engeland en Duitsland. Music Moves Europe streeft er naar om de Europese sector diverser te maken, zodat ook Nederlandse muziek meer wordt gehoord, artiesten makkelijker kunnen reizen, en professionals niet alleen gebonden zijn aan bedrijven in de grote Europese landen. Zo wil Music Moves Europe de positie van onze boegbeelden verstevigen, en tegelijkertijd nieuwkomers de kans geven om zich te laten gelden. 

Meer achterinformatie
-    Music Moves Europe (met onderaan de links naar de pilotfase projecten)
-    Music Moves Europe brochure 
-    Dutch Music Export

Meer weten over Music Moves Europe of andere Europese cultuurprogramma’s? Neem contact op met Creative Europe adviseur Frank Kimenai.

De EU ontwikkelt plannen voor een nieuwe culturele strategie. DutchCulture onderzoekt in een serie van 5 artikelen hoe ook Nederland daar profijt van kan hebben. Lees ook: