Over ons
DutchCulture is het platform voor internationale culturele samenwerking. Waar cultuur, media en erfgoed over grenzen heen kijken en bewegen, brengt DutchCulture internationaal mensen, organisaties, kennis en culturen samen. Dat doen we vooral voor de Nederlandse cultuursector, maar ook voor ambassades wereldwijd, overheden en de internationale culturele sector. DutchCulture is een internationale, informele en dynamische werkomgeving in hartje Amsterdam, waar zo’n dertig gedreven culturele professionals met diverse achtergronden, nationaliteit, leeftijd, huidskleur, gender, seksuele voorkeur en geloofsovertuiging, zich op allerlei manieren bezighoudt met internationale culturele uitwisseling en samenwerking.
Voor ons Team Communications, Digital & Development zoeken wij vanaf begin 2026 een stagiair marketing, communicatie & data voor 24-32 uur (aanvangsdatum en aantal uren in overleg). Deadline: 04 januari 2026.
Heb je een groot hart voor kunst en cultuur en interesse in verschillende culturele, sociale en internationale omgevingen? Draai je je hand niet om voor het schrijven van goed leesbare, aantrekkelijke en foutloze Nederlandse en Engelse teksten? Vind je het leuk om te stoeien met socials, woorden, data, video, podcast of design, en deze creatief in te zetten om nog meer makers, culturele organisaties en professionals te helpen hun internationale ambities te bereiken? Ben je nieuwsgierig, een aanpakker, en wil je alles leren over het communicatievak binnen de kunst- en cultuursector? Lees dan vooral nog even verder!
Een dag bij DutchCulture
Een dag bij DutchCulture kan er zomaar zo uitzien voor je: ’s ochtends kom je binnen in ons historische pand aan de Nieuwe Herengracht in Amsterdam. Je pakt een kop koffie en praat met een paar collega’s na over de subsidiewebinar van gisteren. Nadat je een plekje aan een bureau hebt gevonden, neem je samen met je stagebegeleider de komende dagen door. Zo ga je de komende week bijvoorbeeld een opzet maken voor de eerstvolgende nieuwsbrief, meedenken over een leuke insteek of video voor een campagne en ervoor zorgen dat een artikel of explainervideo op tijd op de site gepubliceerd wordt. Hierna is het tijd voor het teamoverleg waarvoor jij notuleert.
Na de (vaak gezamenlijke) lunch maak je een begin met een overzicht van de resultaten van betaalde campagnes, van bijvoorbeeld Google Grant Ads, Instagram en LinkedIn. Ook denk je mee over de events en programma's die aan de gang zijn, zoals de DutchCulture Walk-In of de Internationale Subsidiemarathon, bereid je de enquêtes voor deelnemers voor, en bespreek je met collega’s van het Team Advies wat er eventueel nog op social media gedaan kan worden voor een extra publiciteitsboost. Verder hebben we regelmatig een gezellige borrel of lunch & learn met onze culturele partners in het pand - goed voor je netwerk!
Het team
Het Team Communications, Digital & Development bestaat uit acht medewerkers en is verantwoordelijk voor de interne en externe communicatie van DutchCulture, onze verschillende websites en databases. Wij zorgen dat al onze activiteiten goed zichtbaar zijn voor meerdere (internationale) doelgroepen, zoals individuele kunstenaars en makers, ambassades en culturele organisaties. We zetten marketingcampagnes voor evenementen en programma’s op en uit, creëren content voor onze websites en social media, maken nieuwsbrieven en mailings en denken mee over belangrijke thema’s, programma’s en evenementen. Ons team werkt nauw samen met het Team Advies, waarin de adviseurs van het internationaal cultuurbeleid, erfgoed, de Creative Europe Desk NL en TransArtists zitten. Er is bij DutchCulture dus genoeg te leren voor een enthousiaste, leergierige en zelfstandige aankomend professional!
Wat ga je doen?
- Je bedenkt, schrijft en maakt (Engelstalige) artikelen, interviews, video’s etc. voor onze websites en plaatst deze in het cms.
- Je bedenkt, schrijft, ontwerpt en plaatst na goedkeuring social-mediaberichten en nieuwsbrieven. Je komt zelf actief met ideeën voor alle mediakanalen.
- Je denkt mee over campagnes en nieuwe formats en plannen, en werkt deze uit.
- Je ondersteunt waar nodig bij het verzamelen en analyseren van (impact)data, voor bijvoorbeeld de DutchCulture Database of enquêtes, en bij het opzetten en uitvoeren van publiciteitscampagnes op basis hiervan.
- Je voert diverse bureautaken uit, zoals het verzorgen van mailings, beeldmateriaal zoeken en archiveren, vergaderingen notuleren, bijhouden van de stagehandleiding, updaten van persbestanden. Daarnaast ondersteun je waar nodig, bijvoorbeeld bij (online) evenementen.
- Er is voldoende ruimte voor een eigen leertraject of (afstudeer)onderzoek dat ook relevant is voor DutchCulture. Bijvoorbeeld: helpen bij een doelgroepenonderzoek, meehelpen opzetten en interpreteren van analytics en statistieken of een uitgebreide campagne voor een bepaald project. Ook een inhoudelijk onderzoek behoort tot de mogelijkheden. Dit onderwerp bepaal je mede in overleg met het teamhoofd.
Wat breng je mee?
- Enige ervaring met of een opleiding op het gebied van redactie/journalistiek, marketing/communicatie, cultuur/kunst of data/digitalisering. Het is een voorwaarde dat je nog ingeschreven staat bij een opleiding om bij ons stage te lopen.
- Je bent creatief, vindt het leuk om te ontwerpen, video’s te maken, te schrijven of juist heel planmatig informatie/gegevens te stroomlijnen en te analyseren.
- Je neemt initiatief en bent niet bang voor een beetje dynamiek.
- Je wilt jezelf graag ontwikkelen en bent nieuwsgierig.
- Je spreekt en schrijft perfect Nederlands, en goed Engels.
- Je hebt een grote liefde voor kunst en cultuur. Het is een voordeel als je al bekend bent in de sector, maar geen dealbreaker.
- Als je ervaring hebt met werken in een cms of een mailingprogramma zoals Mailchimp is dat mooi meegenomen.
Wat bieden we?
Een leerzame, internationaal georiënteerde stage van 24-32 uur voor 5 à 6 maanden vanaf begin 2026. Er geldt een stagevergoeding van €500,- bruto per maand op fulltime basis (38 uur). Verder kun je bij ons je interesse in diverse media, kunst en cultuur, communicatie en/of data in de praktijk te brengen in een dynamische, diverse en informele werkomgeving, met enthousiaste en gedreven collega’s die je graag van alles willen leren.
Solliciteren
Lijkt dit je wat? Stuur dan uiterlijk zondag 4 januari 2026 je cv en motivatie naar DutchCulture, ter attentie van Rami Kerkeni: sollicitaties@dutchculture.nl, telefoon 020-6164225. Ook voor vragen over de wervingsprocedure kun je hier terecht (t/m 24 december 2025).
Voor inhoudelijke informatie over de stage kun je een mailtje sturen naar teamhoofd Jeroen van Waardenberg: j.vanwaardenberg@dutchculture.nl (t/m 23 december).
