9 januari 2018

Buitengaats maker in beeld: Marco Gerris

DutchCulture brengt makers in beeld die internationaal gaan. Deze keer de oprichter en artistiek directeur van ISH-Dance Collective: Marco Gerris

Ruim 4000 Nederlandse makers en organisaties met internationale ambities gaan jaarlijks Buitengaats. DutchCulture brengt ze in een reeks interviews in beeld.
Deze keer: Marco Gerris van ISH. Marco werd geboren op de Filippijnen en groeide op in België. Een alleskunner die dans- en theaterkunst studeert maar daarnaast ook fietst, judoot en muziek maakt. In de jaren ‘90 komt hij naar Nederland en gaat aan de slag als danser, acteur en skater. Hij wordt Nederlands kampioen Freestyle Skaten maar richt zich steeds meer op het theater.

Wat doe je? 
Ik ben sinds 2000 oprichter, regisseur/choreograaf en artistiek leider van ISH-Dance Collective. We maken zowel grote als kleine zaalvoorstellingen die altijd gerelateerd zijn aan hiphop. ISH staat voor ‘van alles en nog wat’, verschillende, uiteenlopende disciplines bij elkaar op één podium zoals breakdance, opera, ballet, livemuziek, toneel, extreme sports, skaten, bmx en freerunning. We verzorgen ook commerciële korte shows voor grote bedrijven. Bovendien begeleiden en coachen we jongeren in residence om zelf vanaf de basis een voorstelling te maken, dus inclusief productie, techniek en performen.

Wat heb je gedaan in het buitenland?
Ik heb zelf met ISH veel gereisd naar het buitenland voor shows, optredens en residenties met jongeren. We hebben gewerkt in heel Amerika, Canada, China, India, Brazilië, in heel Europa en in Afrika. We verbleven vaak een aantal weken in dezelfde stad in residencies om intensief met jongeren te werken en om samen met hen een voorstelling te maken.

Wat heeft het internationaal werken je gebracht?
Vooral een open blik. Door de samenwerking met andere culturen en werkwijzen, leer je als performer dat je je moet aanpassen. Niets is wat het lijkt en tegelijk is alles hetzelfde, maar anders in de kleine details. Daarnaast heb ik er heel veel blijvende vriendschappen en connecties aan overgehouden die ik in de toekomst nog steeds kan gebruiken. 

Wat is de grootste les die je hebt geleerd van internationaal werken?
Welwillendheid is er bij vrijwel iedereen, alleen gaat het in sommige landen wat langzamer dan bij ‘ons’. Vooral wanneer je naar niet-westerse landen gaat, kan het verschil in tijd en planning effect hebben op de snelheid en structuur waarmee je kunt werken. Daar moeten wij ons dan aan aanpassen. Het heeft vaak niks te maken met onwil maar gewoon omdat hun denkwijze en werkwijze anders is.  

Wat adviseer je andere makers die ook buitengaats willen gaan?
Informeer je goed over het desbetreffende land. Praat vooraf zoveel mogelijk over je visie, werkwijze, planningen en doelen met organisaties en makers aan de andere kant, zodat beide partijen heel goed weten waar ze aan beginnen. En zelfs dan zullen dingen altijd weer anders lopen dan je had gepland. Probeer dat goed aan te voelen, pas je aan en ga er vooral niet om lopen stressen. Blijf vooral positief en vriendelijk, tenslotte ben jij de gast. Eén van de belangrijkste dingen blijft toch het uitwisselen van elkaars cultuur en ideeën.

Welke andere plannen, ideeën en ambities heb je voor de nabije toekomst?
Ik hoop natuurlijk nog vaak in het buitenland te mogen spelen en met jongeren over de hele wereld te werken. Eigenlijk precies wat ik al 17 jaar doe.

Marco werkte voorheen vaak samen met Silbersee (voormalig Vocaal Lab), en tegenwoordig regelmatig met Het Nationaal Ballet. ISH wordt gefinancierd door Amsterdams Fonds voor de Kunst en Fonds Podiumkunsten. Daarnaast werkt ISH samen met diverse gemeentes, bedrijven en organisaties die met jongeren werken. Kijk voor meer informatie over ISH en hun voorstellingen op www.thisisish.com 

Eerder in deze Buitengaats-reeks verschenen interviews met beeldend kunstenaar Seyit Battal Kurt, choreograaf Arno Schuitemaker, Atelier NL, theatergroep Wunderbaum, multidisciplinair kunstenaar Akmar en animator/striptekenaar Aimee de Jongh